Zarządzanie finansami osobistymi, gdy do czynienia mamy z inflacją i rosnącymi kosztami życia, jest ogromnym wyzwaniem. Wielu Polaków próbuje mierzyć się z nim na własną rękę – ale czy skutecznie i w sposób przemyślany? Przyjrzeliśmy się trzem różnym badaniom z 2024 roku, z których wynika jeden wspólny wniosek: Polakom nie brakuje chęci, ale wciąż brakuje wiedzy.
Wiedza deklarowana a rzeczywiście posiadana
Z danych opublikowanych w ramach VII edycji badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”, zrealizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW, wynika, że jedynie nieco ponad jedna czwarta badanych pozytywnie ocenia swoją wiedzę finansową. Aż 45% respondentów nie inwestuje na giełdzie z powodu braku wystarczającej wiedzy. Mimo że 68% uczestników potrafiło prawidłowo odpowiedzieć na pytanie z zakresu produktów kredytowych, to już zagadnienia związane z giełdą, inwestowaniem czy systemem podatkowym pozostają dla większości niejasne. Aż 70% ankietowanych nie wie, czym są akcje, a 55% deklaruje, że zasady funkcjonowania GPW są dla nich niezrozumiałe.
Równie niepokojące są dane z badania IMAS International z kwietnia 2024 roku. Pomimo że 68% ankietowanych prawidłowo zidentyfikowało rzeczywistą roczną stopę oprocentowania (RRSO), to aż 15% przyznało, że nie wie, czym ona jest, a kolejne 17% udzieliło błędnych odpowiedzi, myląc ją z nominalnym oprocentowaniem lub opłatami ubezpieczeniowymi. Jeszcze gorzej wypadła znajomość podstawowych pojęć – jedynie połowa badanych potrafiła poprawnie wskazać, kim jest wierzyciel, a tylko 25% rozumiało mechanizm inflacji.
Finansowe priorytety i niepokoje
Z kolei badanie „Noworoczne plany finansowe Polaków”, zrealizowane na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pod koniec 2024 roku, pokazuje, że wielu Polaków planuje ograniczenie wydatków na dobra konsumpcyjne, jak elektronika czy rozrywka. W zamian za to rośnie znaczenie troski o zdrowie i kondycję fizyczną, co może być interpretowane jako świadomy wybór długoterminowo korzystnych inwestycji. Jednocześnie aż 74% respondentów odczuwa niepokój związany z inflacją, stopami procentowymi i sytuacją na rynku pracy. Co istotne, łączna zaległość Polaków osiągnęła na koniec października 2024 roku poziom blisko 87 miliardów złotych (o 2,7 mld zł więcej niż przed rokiem), co pokazuje, że codzienne zarządzanie budżetem i zobowiązaniami nadal stanowi poważne wyzwanie.
Skąd czerpać wiedzę?
Wspomniane badania ujawniają także, że jako główne źródło wiedzy ekonomicznej 59% respondentów wskazuje blogi i portale internetowe, a następnie media (36%) oraz banki (34%). Choć dostępność tego rodzaju źródeł jest bez wątpienia atutem, nie zawsze idzie ona w parze z jakością oraz rzetelnością informacji. W celu uzyskania naprawdę wartościowej wiedzy, warto sięgać po materiały przygotowywane przez uznane instytucje edukacyjne i finansowe – takie jak Komisja Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, Fundacja GPW czy Warszawski Instytut Bankowości.
Rola doradcy finansowego
Przy braku wystarczającej wiedzy warto skorzystać z pomocy niezależnego doradcy finansowego, który przeanalizuje możliwości, sytuację materialną i preferencje Klienta, a następnie zaproponuje odpowiednie rozwiązania – niezależnie od tego, czy chodzi o kredyt, czy pożyczkę. Co istotne, doradca kredytowy działa neutralnie i bezstronnie, współpracując z wieloma instytucjami finansowymi, aby realnie pomóc Klientowi w podjęciu racjonalnej decyzji. Odwiedź jedno z biur operacyjnych KONKRET marketpozyczkowy.pl, np. w Ostrołęce, Ciechanowie, Pułtusku, Płocku, Płońsku, Łomży albo Ostrowi Mazowieckiej, gdzie skonsultujesz się z doradcą finansowym i wybierzesz optymalną ofertę banku bądź instytucji pożyczkowej.
Polacy coraz częściej podejmują wysiłki, by lepiej zarządzać swoimi finansami, jednak konieczny jest szeroki dostęp do rzetelnych źródeł wiedzy – bezstronnych i niezależnych od korporacji. Świadome decyzje finansowe zaczynają się od wiedzy – a ta wymaga nie tylko dobrej woli, ale również odpowiednich źródeł i dobrych nauczycieli. Dlatego tak ważne jest odpowiedzialne podejście do nauczania przedmiotów związanych z przedsiębiorczością w szkołach ponadpodstawowych.